Teacher thinking and affectively-charged events in adult language classrooms
Vous pouvez visionner un enregistrement de la conférence : https://connect.uottawa.ca/pup6fq2ibo7r/
Note: La présentation sera en anglais
En ligne ou en présentiel, les membres du groupe de recherche ainsi que les collaborateurs et les étudiants présenteront leurs projets de recherche. Nous vous tiendrons informés des différentes communications dans l’espace créée à cet effet.
Date : 8 novembre 2018
Heure : de 15h à 15h45
Sur place : LMX 477
En ligne: https://connect.uottawa.ca/educlang
Conférencière
Monica Waterhouse est professeure agrégée au Département de langues, linguistique et traduction de l’Université Laval où elle enseigne des cours de pédagogie de l’anglais langue seconde, de didactique des langues et des cultures et de méthodologie de recherche. Elle a 15 ans d’expérience d’enseignement en anglais langue seconde, auprès d’enfants francophones du Nouveau-Brunswick, d’adolescents chinois à Pékin et d’adultes immigrants à Ottawa. Ses intérêts de recherche s’agencent autour de l’enseignement et l’apprentissage de l’anglais, l’enseignement des langues aux adultes immigrants, la théorie des littératies multiples et la philosophie de Deleuze. Elle utilise des perspectives critiques et poststructuralistes pour souligner la façon dont le pouvoir et la politique imprègnent les contextes d’apprentissage langagiers des immigrants.
Description
This presentation focuses on the usefulness of materialist theorizing within the context of a study with English and French second language teachers in government-funded programs for adult newcomers to Canada. The study considers the problem of how these teachers pedagogically juggle teaching French or English, fostering their students’ societal integration, and responding to the challenges presented by affectively-charged classroom life. I begin by situating my materialist experimentations within Deleuze-Guattarian affect theory. I argue that it radically, and usefully, reframes familiar notions of affect, teacher thinking, and agency. I put these materialist reformulations to work in relation to qualitative data from the first phase of the three-year project. An online questionnaire invited Quebec FSL and Ontario ESL teachers working with newcomers to pedagogically respond to affectively-charged classroom vignettes. Focusing on responses associated with the first of the four vignettes comprising the questionnaire (N = 82) I present two rhizoanalytic data assemblages that aim to produce problems and questions (Masny, 2016). The first assemblage considers the tension between viewing classroom affects as problems-to-be-solved and as drivers of pedagogy. The second assemblage underscores the affective power of texts themselves in order to reassess the role of affect in the selection of teaching materials. This materialist-informed analysis does not yield new strategies for teachers to implement. Rather it is a provocation to embrace a more complex take on life in newcomer language classrooms than has been imagined through humanist-oriented applied linguistics frameworks (Pennycook, 2018).